Zápis prvákov

Vo februári každoročne vítame v našej škole budúcich prvákov. Formou hry deti preukazujú svoje schopnosti, zručnosti a pripravenosť pre vstup do základnej školy.

Budúci prvák by mal vedieť:

  • povedať svoje meno, priezvisko a adresu bydliska
  • samostatne sa obliecť a obuť, pozapínať gombíky a zaviazať šnúrky
  • vymenovať členov rodiny a poznať ich prácu
  • orientovať sa v okolí domu, poznať v okolí najdôležitejšie budovy
  • vedieť, kde je škola , poznať cestu do školy
  • osvojovať si základné pravidlá správania sa chodca v cestnej premávke
  • poznať najznámejšie profesie a druhy prác dospelých, stroje a náradia, ich funkciu
  • šetrne zaobchádzať s predmetmi
  • vedieť pomenovať bežné predmety v okolí, ich vlastnosti ( farbu, tvar, veľkosť a pod.), určiť materál, z ktorého sú zhotovené a jeho vlastnosti
  • poznať základné farby a rozlišovať doplnkové
  • rozoznávať časové označenie častí dňa, roka a názvy dní v týždni
  • poznať znaky ročných období
  • poznať a pomenovať najznámejšie kvety, kry, stromy, zeleninu, ovocie…
  • vedieť sa správať v prírode
  • poznať a pomenovať bežné domáce, hospodárske a voľne žijúce zvieratá, rozlišovať ich vonkajšie typické znaky, spôsob života a starostlivosť ľudí o ne
  • poznať a pomenovať časti svojho tela, zmyslové orgány a zásady starostlivosti o zdravie
  • správne označovať prírodné javy ( slnko, dážď, vietor,… )
  • správne vyslovovať všetky hlásky
  • vyjadrovať sa plynule aj v zložitejších vetách
  • kresliť tak, že línie sú pevné a neroztrasené
  • nakresliť postavu so všetkými základnými znakmi
  • vystrihnúť jednoduchý tvar podľa predkreslenej predlohy
  • porozprávať obsah krátkej rozprávky a rozumieť jej obsahu
  • naučiť sa spamäti krátku básničku alebo pesničku
  • vysloviť krátke slovo samostatne po hláskach
  • orientovať sa v priestore, poznať význam slov „vpredu“, „vzadu“, „hore“, „dole“, „vpravo“, „vľavo“

Predškolské dieťa si poznatky osvojuje najmä praktickou činnosťou a pomocou zmyslových orgánov. Všetko „ nové“ nech vidí, počuje, ohmatá, ochutná, rozoberie, vyskúša… Takto získané poznatky budú pevným základom školského vzdelávania…

Dôležité maličkosti

Neverili by ste, aké sú pre zdravie, spolužitie i pre učenie v škole dôležité „maličkosti“, akými sú základné hygienické návyky a návyky slušného správanie. Urobte si malý test o svojom dieťati, v ktorom pre seba odpovedzte má(vie), musím mu pripomínať, nemá(nevie)…

  • návyky, ktoré súvisia s telesnými potrebami ( utieranie nosa, močenie, vyprázdňovanie)?
  • návyky umývania rúk, tváre, krku, uší, čistenia zubov, česania vlasov, používania vreckovky, obliekania, obúvania, jedenia ?
  • správne držanie tela pri chôdzi, sedení ?
  • nepije studenú vodu rozhorúčené, neje neumyté ovocie, nesadá na chladnú zem, nestrká veci do úst, nevŕta si v nose, nehrá sa s ostrými a nebezpečnými predmetmi, hlási sa na potrebu ?
  • necmúľa prsty, neobhrýza si nechty, nehrbí sa ?
  • ukladá si veci na miesto, udržiava ich v poriadku, neruší poriadok iných ?
  • dbá o svoj vzhľad, čistotu a účes ?
  • vie sa ospravedlniť, poprosiť, poďakovať, správať sa zdvorilo, správne oslovovať dospelých, neodvrávať ?
  • vie sa správať pri stole, na ulici, hlásiť sa o slovo, pozerať pri rozhovore do očí a pomáhať slabším a mladším ?
  • vie dbať o svoju bezpečnosť na ceste do školy ?
  • vydrží pri činnosti 15 – 20 minút ?
  • začatú prácu alebo hru dokončí a neodbieha ?
  • na nové prostredie a osoby reaguje bez väčších problémov ?
  • nie je medzi deťmi bojazlivé a plačlivé ?
  • nie je agresívne ?

Väčšinu návykov musíme stále upevňovať tak, že vyžadujeme, aby ich dieťa dodržiavalo. Najväčšiu trpezlivosť vyžaduje odstrániť nejaký zlozvyk…